Friday, January 25, 2008

APLIKASI ICT DALAM PENDIDIKAN

APLIKASI ICT DALAM PENDIDIKAN KIMIA

Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran kimia SPM boleh digunakan sebagai bahan bantuan mengajar untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih menarik minat pelajar dan tidak terlalu stereotaip. Perubahan kaedah pengajaran berdasarkan ICT bersesuian dengan cadangan pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia iaitu guru perlu mempelbagaikan kaedah pengajaran yang boleh menarik minat pelajar, menggunakan bahan-bahan yang sesuai dari internet untuk tujuan pengkayaan, menggunakan alat bantu mengajar untuk memperjelas sesuatu konsep, mengajar secara konstruktivisme, masteri dan lebih kontekstual serta menarik minat pelajar melalui teknik pengajaran yang pelbagai dan kreatif menggunakan literasi komputer yang interaktif. Terdapat pelbagai cara untuk melaksanakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Pelaksanaan biasanya dijalankan secara berperingkat atau mengikut fasa. Dalam penulisan Kendall (2001), UNESCO telah mencadangkan empat pendekatan untuk membangunkan ICT. Antaranya termasuklah peringkat ‘emerging’ (Pengenalan), Peringkat ‘applying’ (Aplikasi), Peringkat Integrating (Integrasi) dan Peringkat ‘Transforming’ (Transformasi). Dengan ini, pengajaran bertukar menjadi focus pelajar. Pelajar bertanggungjawab terhadap pembelajarannya.

KEBAIKAN ICT DALAM PENDIDIKAN KIMIA
Melalui penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran, pelajar akan berasa seronok untuk mengikuti pembelajaran di dalam bilik darjah dan proses ini membolehkan pelajar tidak berasa tertekan kerana minat yang timbul mengkhayalkan pelajar untuk belajar. Keseronokan semasa belajar membolehkan pelajar memahami konsep pembelajaran dan mengaplikasinya dalam kehidupan seharian. Contohnya perisian kimia yang telah dihasilkan melalui kajian Lai (2001) mendapati perisian multimedia sel elektolisis dan sel kimia adalah berkesan dalam membantu pelajar mengatasi kesukaran konsep pembelajaran elektrokimia dalam sel tersebut.

Pelajar yang menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran kimia mempunyai sikap yang lebih positif terhadap dirinya sebagai bakal ahli saintis dan berkeupayaan menyelesaikan masalah yang lebih kompleks. Pelajar tidak hanya bergantung kepada guru sahaja. Mereka juga tidak hanya terikat kepada nota-nota yang disediakan guru. Hasil daripada proses pengajaran dan pembelajaran ini, pelajar akan menjadi lebih aktif dan bertindak dalam apa jua aktiviti yang dianjurkan berasaskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran kimia. Guru hanya menjadi pembimbing di sisi pelajar. Contohnya pelajar boleh menggunakan perisian PPBK yang dibekalkan oleh pihak PBT (Teaching Learning Material, TLM) kepada sekolah bestari yang boleh diakses melalui jaringan (networking) atau dalam bentuk CD-Rom (stand alone) yang dibekalkan Portal pendidikan menyediakan pelbagai maklumat dan pautan untuk guru atau pelajar mendapatkan nota, rancangan pengajaran, latihan atau forum perbincangan.


Portal pendidikan adalah salah satu aplikasi pengajaran dan pembelajaran berasaskan web yang boleh di manfaatkan oleh guru dan pelajar sebagai salah satu langkah untuk menambah kefahaman atau persediaan sebelum proses pengajaran. Teknologi portal yang digabungkan dengan ssitem data dan maklumat lain dapat membentuk senjata yang berpotensi untuk menawarkan e-pembelajaran (E-learning) (Hartley, 2000). Contohnya portal pendidikan Utusan. Terdapat juga contoh-contoh laman web yang disediakan oleh pelajar yang mengambil subjek kimia. Antaranya ialah:-

Perisian kursus dalam bahasa inggeris seperti perisian kursus Tutor Chemisthri yang digunakan oleh guru kimia dalam memperkenalkan pelajar dengan istilah-istilah dalam bahasa inggeris merupakan persediaan pelajar ke IPTA dan latihan kepada guru untuk proses pengajaran dan pembelajaran kimia daam bahasa inggeris menjelang tahun 2006 di mana pelajar tingkatan satu 2003 akan berada di tingkatan 4. pelajar akan berasa lebih selesa dan tidak janggal dan proses pengajaran dan pembelajaran kimia apabila mereka melanjutkan pelajaran ke IPTA. Antaranya CD-Rom yang dietrbitkan oleh Utusan Melayu (Malaysia) Berhad, 1998 melalui Siri Makmal Sains Kimia. Perisisan ini menggunakan pendekatan tutorial di mana ia mengandungi nota, penerangan, aktiviti, kuiz dan glosari. Ia merupakan perisian yang interaktif dan mempunyai butang-butang yang boleh dikawal oleh guru dan juga pelajar.. Antara tajuk yang dibekalkan ialah Keadaan Jirim, Unsur, Sebatian dan Campuran serta Elektrokimia.

KEBURUKAN ICT DALAM PENDIDIKAN KIMIA

Komputer juga memberikan aplikasi yang buruk kepada proses pengajaran dan pembelajaran kimia. Antaranya ketidakseimbangan cara pengajaran dan pembelajaran di kalangan peajar bandar dan luar bandar. Kebanyakan peruntukan ICT hanya diperuntukkan sekolah-sekolah Bandar sahaja. Justeru, pelajar di Bandar lebih terdedah terhadap penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran kimia yang dianjurkan oleh kerajaan. Mereka akan terus berkembang maju dan terus pesat membangun dalam segi keintelektualan manakala pelajar luar Bandar seolah-olah dianaktirikan dan terus mundur. Maka berlaku proses ketidakadilan dalam pengajaran dan pembelajaran. Jika cara pengajaran dan pembelajaran ini dijalankan maka ia harus melibatkan semua pelajar di semua tempat dan tidak mengira masa.

Penggunaan ICT juga akan menyebabkan komunikasi atau proses interaksi antara pelajar dan juga guru kurang berlaku. Memandangkan para pelajar yang menggunakan ICT lebih tertumpu kepada penggunaan komputer maka pelajar kurang berinteraksi dengan guru. Mereka lebih selesa berada di depan computer daripada meluangkan masa yang lebih terhadap guru mereka. Keadaan ini menyebabkan semangat hormat dan perasaan sayang terhadap guru semakin berkurangan. Mereka akan lebih mementingkan hal masing-masing tanpa menghiraukan keadaan sekeliling. Hal ini secara tidak langsung akan menyebabkan proses interaksi antara guru dan juga pelajar kurang.

APLIKASI ICT KEPADA PENDIDIKAN SEJARAH

Sejarah merupakan satu mata pelajaran yang berbentuk fakta semata-mata. Kebanyakan buku-buku pelajaran yang dikhaskan kepada pelajar adalah tidak mencukupi untuk mendapat maklumat yang lebih ditail dan tepat. Pelajar terpaksa mencari pelbagai jenis buku untuk mendapatkan rujukan. Keadaan ini sedikit sebanyak menbebankan para pelajar yang ingin mendapatkan maklumat. Perkara ini secara tidak langsung menyebabkan maklumat yang diperolehi tidak lengkap dan tepat. Dengan adanya penggunaan ICT, pelajar akan mendapat maklumat tentang sejarah misalnya kejadian sesuatu tempat dengan lebih lanjut dan terperinci dengan hanya menggunakan internet.

KEBAIKAN ICT KEPADA PENDIDIKAN SEJARAH

Dengan adanya penggunaan ICT, pembelajaran akan menjadi lebih baik dan menarik. Kebanyakan pelajar tidak suka membaca fakta kerana ia sesuatu yang membosankan. Dengan membaca fakta, mereka akan mudah lupa walaupun dalam masa yang singkat. Dengan adanya ICT, fakta sejarah yang menarik boleh disampaikan melalui tontonan video. Di samping berhibur, mereka akan dapat mengingati tentang video yang telah di samping tidak membosankan. Hal ini dapat menarik minat pelajar untuk menelaah pelajaran sejarah dan mengingatinya dengan lebih lama.

Selain itu, dengan adanya penggunaan ICT proses pengawalan pelajar di bilik darjah dapat dikawal dengan baik. Guru dapat mengawal pelajar daripada ponteng kelas terutama pada mata pelajaran sejarah. Pelajar akan tertunggu-tunggu dengan penayangan video yang akan disiarkan. Penayangan video sedikit sebanyak dapat menarik minat mereka untuk mengingati fakta sejarah jika dibandingkan dengan pengajaran secara lisan oleh guru-guru. Sebagai contohnya, dengan adanya gabungan animasi teks, grafik, membolehkan pelajar memahami urutan dan peristiwa yang berlaku semasa proses kemerdekaan tanah air. Mereka juga secara tidak langsung dapat mengenali dan melihat dengan lebih dekat lagi tokoh-tokoh kemerdekaan yang bertungkus lumus untuk mendapatkan kemerdekaan daripada pihak penjajah.

KEBURUKAN ICT KEPADA PENDIDIKAN SEJARAH

Penggunaan ICT dalam pendidikan akan menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran tidak akan berlaku dengan lancar. Penggunaan komputer dalam pembelajaran kadangkala tidak berjalan dengan lancar memandangkan banyak masalah-masalah yang berlaku. Contohnya proses pengajaran dan pembelajaran akan tergendala apabila berlakunya masalah gangguan bekalan elektrik dan juga masalah rangkaian sibuk. Keadaan ini secara tidak langsung akan menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran dalam pendidikan terutama dalam pendidikan sejarah tidak akan berjalan dengan lancar.

Penggunaan ICT juga melibatkan proses penyelenggaran yang rumit dan melibatkan kos perbelanjaan yang tinggi. Penyeliaan terhadap projek ini adalah sangat rumit kerana melibatkan masa depan negara yang bergantung kepada pelajar. Kerajaan pula terpaksa memperuntukkan perbelanjaan yang tinggi terhadap perlaksanaan ICT untuk kegunaan pelajar. Keadaan ini akan menimbulkan ketidakseimbangan terhadap pembangunan lain seperti pembangunan infrastruktur dan sahsiah rakyat. Pelaksanaan sepenuhnya terhadap projek ini memakan masa yang agak lama.

KESIMPULAN

Penggunaan ICT boleh menjadikan proses pendidikan suatu pengalama yang menyeronokkan dan menarik di samping membantu pelajarmemahami sesuatu konaep dengan cepay dan mudah. Penggunaan ICT mempunyai peranan penting dalam pendidikan fizik dan sejarah. Antaranya ialah ICT boleh;
1. memberi peluang kepada pelajar untuk belajar sendiri berdasarkan kemampuan masing-masing.
2. memudah dan mempercepatkan kefahaman sesuatu konsep matematik
3. menjadikan aktiviti pembelajaran menarik dan menyeronokkan
4. membekalkan lebih banyak maklumat dan pengetahuan kepada pelajar.

Justeru dalam pengajaran kimia dan sejarah, penggunaan internet perlu diperhebatkan memandangkan kini ilmu boleh didapati melalui penerokaan bukan hanya diberi oleh guru semata-mata atau dengan erti kata lain ilmu kini tidak disuap semata-mata malah diteroka secara akses kendiri samada melalui kawalan guru, ibu bapa atau diri sendiri.

No comments: