Friday, January 25, 2008

Saifullizan Yahaya

PENGENALAN

Saya telah menemu bual seorang sasterawan dari Perak iaitu Encik Saifullizan Yahaya. Beliau merupakan seorang penulis sajak dan cerpen. Beliau kini telah bekerja di Dewan Bahasa Dan Pustaka. Beliau merupakan penulis muda. Sepanjang sesi temu bual beliau sungguh baik sekali dan senang untuk dibawa berbual. Beliau tidak kedekut jawapan setiap kali saya mengajukan soalan. Saya begitu bangga kerana berjaya menemu bual seorang sasterawan yang mahir dalam bidang sastera dan berpontasi untuk maju dan terkenal dalam bidang sini. Sakali lagi saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada beliau dan tidak dilupakan juga kepada Dr. Talib Samat.

LATAR BELAKANG

Nama sebenar beliau ialah Saifullizan Yahaya. Lahir pada 27 Oktober 1975 di Kampar Perak Darul Ridzuan. Hobi beliau ialah membaca dan sudah berkahwin. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Seri Bidor, Perak. Kemudian melanjutkan pelajaran sebagai Bacelor Sastera ( Bahasa Dan Linguistik ) di Universiti Putra Malaysia. Waktu inilah beliau mula serius telibat dalam dunia penulisan. Namun, boleh dikatakan beliau mula penulis pada usia 15 tahun dan sebuah puisinya yang berjudul ‘ Dia Seorang Kawan’ telah disiarkan dalam majalah Siswa dan seterusnya dipilih untuk diantologi dalam buku “ Rahsia “ (1992) terbitan DBP. Namun, sejak itu beliau tidak menulis sehingga beliau menjejakkan kaki ke Akademi Seni Melaka. Pada awalnya beliau menulis berdasarkan pembaca kemudian mendapat didikan kursus daripada banyak guru antaranya Othman Puteh, Ramli Isin, Dharmawijaya, Mana Sikana, Sahlan Md, Saman, Shafei Abu Bakar dan sebagainya Beliau dikenali sebagai Saif dhi Yazan.

KEJAYA

Saifullizan Yahaya penah bekerja dibeberapa tempat kerja sabelum bekerja sebagai Pegawai Perancang Bahasa di Dewan Bahasa Dan Pustaka. Beliau penah menjadi Pembantu Tadbir Di Kementerian Pertahanan Malaysia. Selain itu, dia juga penah bekerja sebagai Editor di Pearasan Malaysia Sdn. Bhd. Saifullizan Yahaya juga penah bekerja sebagai Penolong Pegawai Perancang Bahasa di Dewan Bahasa Dan Pustaka dan kemudian dinaikkan menjadi Pegawai Perancang Bahasa.

SUMBANGAN

Saifullizan Yahaya begitu bergiat aktif dalam bidang penulisan walaupun dia masih muda. Beliau banyak menghasilkan sajak dan cerpen. Saifullizan telah berjaya menghasilkan 80 buah sajak iaitu Kebun, Belajar Menulis Puisi yang disiarkan dalam pelbagai akhbar dan majalah seperti Mingguan Malaysia, Berita Harian/ Minggu, Dewan Sastera, Dewan Masyarakat, Pelita Bahasa, Dewan Bahasa dan sebagainya.

Beliau juga telah menghasilkan 24 buah cerpen seperti ‘Tiga Cerita Dari Sejarah Melayu Yang Tertinggal’, ‘Eeh’, Topeng dsn Puisi, Kerusi dan sebagainya yang disiarkan dalam akhbar dan majalah seperti Tunas Cipta, Dewan Bahasa, Pelita Bahasa, Sarina dan sebagainya.
PENGHARGAAN DAN ANUGERAH

Saifullizan Yahaya merupakan penulis muda di Negara kita. Walaupun dia masih baru dalam dunia penulisan tetapi beliau begitu menyelah kerana dia telah menerima pelbagai anugerah di atas hasil karya beliau sendiri.
Antara anugerah yang telah berjaya diperolehinya ialah Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2001 menerusi Cerpen Penghargaan iaitu ‘Topeng dan Puisi’: Sejarah. Saifullizan Yahaya juga telah mendapat Hadiah Karya Tunas Cipta 2002/2004 menurusi dua buah cerpen beliau iaitu Tiga Cerita Sejarah Melayu Yang Tertinggal dan cerpen Ehh! Dan Puisi yang bertajuk ‘Belajar Menulis Puisi’. Selain itu, beliau juga telah Berjaya mendapat Hadiah Sastera Kumpulan Utusan-Exxo Mobil menerusi ( Cerpen Penghargaan : Kerusi )

IDEA PEMIKIRAN

Bagi Saifullzan Yahaya bidang penulisan sastera merupakan salah satu bidang untuk mengluahkan segala perasaannya dalam bentuk penulisan sama ada perasaan marah, sedih, rindu, gembira dan sebagainya. Melalui bidang penulisan juga beliau boleh mengmukakan pendapat beliau terhadap seseuatu perkara.
Selain itu, bidang penulisan juga boleh dijadikan sebagai bimbingan kepada masyarakat kearah yang lebih baik lagi dan sekali gus supaya masyarakat terutamanya remaja sedar bahawa bidang sastera merupakan salah satu cara atau tempat untuk mengatasi masalah. Bagi Saifullizan Yahaya bidang penulisan merupakan salah satu bidang untuk menambahkan pendapat keluarga dan tempat meliahkan perasaannya. Hal ini kerana, beliau menulis ketika beliau berasa marah sahaja. Saifullizan juga berpendapat melalui penulisan juga dapat meberi kesedaran kepada masyarakat tentang sejarah Negara kita contohnya dalam cerpen Tiga Cerita Dari Sejarah Melayu Yang Tertinggal. Dalam cerpen ini banyak mengajar masyarakat terutama tentang sejarah masyarakat Melayu melawan musuh Negara.
PANDANGAN PENULIS TERHADAP DUNIA SASTERA

Saifullizan Yahaya berpendapat bahawa dunia sastera sekarang akan membangun dengan majunya sering dengan perkembangan dunia sekarang. Hal ini kerana, banyak universiti-universiti yang menawar program sastera seperti USM, UPSI dan sebagainya. Malah penulisan sastera juga akan terus maju dengan adanya pembaca yang tidak jemu memiliki karya-karya sastera terutamanya novel-novel cinta. Beliau juga berharap penulis-penulis pada masa datang akan peka terhadap penulisannya terutama penggunaan bahasa kerana penulis sekarang banyak menggunakan bahasa yang kasar. Hal ini, dapatt telah memberi kesan negativ kepada masyarakat terutama remaja yang mudah terpengaruh.

KESIMPULAN

Kesimpulannya, di sini kita dapat lihat bahawa Saifullizan Yahaya bakal menjadi penulis yang terkenal walaupun dia masih muda dalam dunia penulisan kerana brliau banyak menghasil karya yang begitu menarik sekali sehingga berjaya mendapat beberapa anugerah. Saya berpendapat beliau mampu pergi lebih jauh lagi setanding dengan Nordin Hassan, Ishak Haji Muhammad, A. Samad Said, Usman Awang, Dr. Talib Samat dan ramai lagi. Diharap Saifullizan berjaya menjadi penulis yang terkenal di mata dunia satu hari nanti.

No comments: