Friday, January 25, 2008

IBU

Ibu
kau segala-galanya
yang sanggup menemani aku
tanpa mengira waktu
ketika aku tidak berdaya
kau tetap setia
menanti mayat hidup.

Ibu
kau sanggup tidur
beralaskan batu
tanpa sehelai kain
berbantalkan lengan
menahan segala kesejukan
semata-mata menemaniku
aku banyak menyusahkan kau.

Ibu
kau segala-galanya
kau begitu mulia di mataku
sanggup korbankan segalanya
melihat aku di menara gading
kau sanggup berpenat lelah
tidak kenal siang atau malam
kau sanggup berlapar
semata-mata untukku.

Ibu
kau segala-galanya
kau tidak pernah jemu
memberi harapan kepadaku
aku tidak boleh hidup tanpamu
kau begitu bermakna untukku

Ibu
aku tidak tahu bagaimana untuk mebalas jasamu
tidak ku sanggup melihat air matamu mengalir
tidak ku sanggup menolak semua pintamu
tidak ku sanggup menidakkan apa yang kau kata.

Ibu
aku tak kisah
aku tak kisah….
biarkan..biarkan…biarkan
apa bumi ini menanggilku
asalkan aku
aku tidak menguris hatimu…
ibu….
kau segala-galanya……..

No comments: