Friday, January 25, 2008

sayangku.... Najiah

Malam yang sunyi Najiah masih lagi tidak dapat melelapkan mata. Matanya terkelip-kelip. Puas dicuba untuk tidur tapi tak berjaya. Najiah bangun dari pembaringan. Dilihatnya adik-adiknya, Nazeri dan Nazirah yang masih lagi lena dibuai mimpi indah. Ditenung wajah adik-adiknya dan diselimutkan supaya tak kesejukkan. Hati Najiah begitu sayu melihat keadaan adik-adiknya yang terpaksa menempuhi semua dugaan walaupun mereka masih kecil lagi.

Najiah bangun perlahan-lahan menuju ke tingkap. Dibukanya tingkap seluas-luas hatinya untuk menikmati udara malam. Malam yang sejuk serta sunyi ditambah lagi bulan dan bintang begitu indah bagi insan yang sedang bercinta. Namun, pandangan malam itu langsung tak menarik minat Najiah untuk menikmati sepenuhnya.
Hati Najiah begitu resah sekali. Sejak dua hari lepas fikirannya sentiasa terganggu dengan peristiwa di hospital.

“Daktor macam mana dengan keadaan ibu Jiah. Dah lebih seminggu ibu Jiah di hospital.” Begitu tenang Najiah mengeluarkan kata-katanya sambil kepalanya tunduk ke bawah.
“Ibu kamu… emmm.. ibu kamu.” suara Doktor Isham tersekat-sekat begitu sukar baginya untuk menghabiskan kata-katanya.
“Kenapa dengan ibu Jiah doktor. Kenapa doktor.. cakaplah doktor.. cakaplah apa dia. Ibu Jiah dah sembuh ke? Ibu Jiah dah boleh keluar ke?” Muka Najiah mula berubah dan air matanya terus mengalir sambil mengocangkan tubuh Doktor Isham yang belum sempat menghabiskan kata-katanya.
“Maafkan saya, penyakit kanser ibu kamu semakin teruk. Sekarang penyakit itu sudah menyerang ke bahagian jantung ibu kamu.” Doktor Isham begitu tenang mengeluarkan kata-katanya. Walaupun begitu sukar baginya untuk memberitahu perkara sebenar kepada seorang budak yang baru berumur 17 tahun.
“Ya Allah, ibu.. ibu… doktor kenapa jadi macam ini doktor”. “Ya Allah.. apa semua ini. Kenapa begitu berat sekali ujian-Mu. Ya Allah…”
“Habis… macam mana dengan ibu Jiah doktor”? “Ibu Jiah akan selamat ke doktor?”

Tiba-tiba lamunan Najiah terhenti apabila terdengar bunyi kokokan ayam. Najiah menyapu air matanya supaya tidak kelihatan oleh adik-adiknya. Kalau tidak bermacam soalan ditanya oleh adik-adiknya.

Seperti biasa Najiah akan menyediakan bekalan makanan untuk adik-adik dan ibunya supaya mereka cergas dalam menghadapi cabaran hari itu. Kemudian Najiah akan kejutkan adik-adiknya sebelum dia pergi menoreh di kebun Ah See yang telah dipajak oleh keluarganya, sejak keluarga Najiah berpindah ke Kampung Ciku Raja, kira-kira lima belas tahun dahulu.

Najiah terbongkok-bongkok dari satu pokok ke satu pokok. Sungguh memenatkan. Biasanya Najiah akan menolong ibunya meneroh sehingga pukul 7.00 pagi sahaja. Namun, sejak ibunya masuk hospital, Najiah terpaksa menyiapkan semua kerja seorang diri. Dia tidak mahu adik-adiknya menolongnya melakukan kerja rumah. Biarlah semua tugas ini dilakukan olehnya sendiri. Najiah mahu adiknya menumpukan segala perhatian kepada pelajaran.

Kira-kira pada pukul 10.00 pagi Najiah berjaya menyelesaikan semua tugasnya di kebun getah. Najiah terus ke sungai untuk bersihkan badan dan mengambil air sebagai simpanan.

Setelah semua kerja selesai, Najiah akan bergegas ke hospital untuk melihat keadaan ibunya. Pagi tadi Najiah sudah menyuruh Nazeri melihat keadaan ibunya sambil menghantar bubur yang dimasaknya.

Jarak antara rumah Najiah dengan hospital ialah kira-kira 3 km. Biasanya apabila tiba tiba musim cuti sekolah, Najiah akan menggunakan basikal Nazeri untuk ke hospital. Namun, hari ini Najiah terpaksa berjalan kaki sejauh 1 km untuk sampai ke bus stop. Berjalan di bawah sinaran matahari yang terik memang memenatkan apatah lagi apabila berjalan di atas jalan raya. Keadaan ini menyebabkan Najiah lambat sampai ke bus stop.

Tidak beberapa lama kemudian, Najiah berjaya sampai ke hospital. Najiah terus melangkah ke bilik ibunya. Dia tidak sabar untuk melihat keadaan ibunya. Belum sempat lagi Najiah menolak daun pintu, dia terdengar perbualan ibunya dengan Mak Bedah menyebabkan dia tidak berdaya untuk menolak daun pintu itu lebih luas lagi. Mak Bedah merupakan satu-satunya adik ibunya yang masih hidup.

“Oii…. Yah. Najiah dah tahu ke siapa dia itu sebenarnya”.
“Belum lagi, aku tak sanggup bagi tahu perkara sebenarnya pada dia. Dia tu dah banyak berkorban untuk aku dan adik-adiknya. Lagi pun aku dah anggap dia tu macam anak aku sendiri”. kata Mak Joyah dengan tenang sambil menunduk kepalanya dan kadang-kadang kata-katanya itu hampir tidak didengari oleh Mak Bedah kerana menahan air matanya dari terus mengalir.

Jantung Najiah mula berdegup kencang. Hatinya berdebar-debar menanti kata-kata yang bakal keluar dari mulut Mak Bedah.

“Kenapa aku perlu tahu siapa aku diri aku sebenarnya?”
“Apa yang Mak Bedah maksudkan itu?” “Siapa aku sebenarnya?”
“Kau kena kasi tahu siapa dia sebenarnya. Dia itu tetap bukan anak kau. Nanti kalau dia dah besar dan dah tahu siapa dia sebenarnya dari mulut orang lain, siapa yang susah? Tak tentu pasal kau juga yang dipersalahkan dan dia sibuk-sibuk mencari keluarga dia dan keluarga kau, dia tak hiraukan. Entah-entah kalau kau sakit teruk dan nak turun dari katil ini pun kau tak berdaya. Dia sedikit pun tak datang tengok kau.”

Pada saat itu, Najiah merasa bagaikan halilintar menyambar bumi. Najiah terkejut apabila mendengar kata-kata Mak Bedah. Sehingga kakinya tidak berdaya untuk bertahan lebih lama lagi menyebabkan Najiah terduduk dan air matanya terus mengalir tanpa dipinta.

“Siapa aku sebenarnya?.” ‘Kenapa di saat begini baru aku tahu siapa diri aku sebenarnya?” “Kenapa tidak dulu?.” “Ya Allah… dugaan apakah ini? Ya Allah….. aku tak berdaya menghadapi sendirian, Ya Allah… tolong la hamba-Mu ini, Ya Allah….”

Kemudian Najiah pelahan-lahan bangun supaya tidak didengari oleh ibunya dan Mak Bedah. Najiah terus menyekat air matanya dan memasang telinga untuk mendengar lebih lanjut lagi apa yang dibualkan oleh ibunya dan Mak Bedah.

“Kau jangan cakap macam itu. Kau tak kenal lagi Najiah itu siapa. Kau baru jumpa dia beberapa kali saja. Aku tahu dia itu macam mana. Dari kecil lagi dia duduk dengan aku. Dia bukan orang yang kau cakapkan itu, dia lain… lain… kau tahu, tak dia itu lain. Dia sayangkan aku dan adik-adik dia”. Kata Mak Joyah dengan nada yang agak tinggi.
“Macam mana kalau dia tanya kau pasal keluarganya dan berjumpa dengan keluarga dia?” balas Mak Bedah.

Najiah yang sedari tadi mendengar sahaja perbualan ibunya dan Mak Bedah tidak sanggup menunggu lebih lama lagi di situ. Pantas kakinya melangkah pergi. Dia masih lagi dalam kebingungan. Bagaimana semua ini boleh terjadi? Dalam sekelip mata sahaja, tiba-tiba dia mendapat tahu dia bukan anak kepada Mak Joyah, orang yang paling dia sayang. Tiba-tiba perkara seperti ini boleh berlaku.

Najiah pantas berjalan tanpa hala tuju. Kata-kata Mak Bedah tadi masih terngiang-ngiang di telinganya.

“Kau kena kasi tahu siapa dia yang sebenarnya. Dia tu tetap bukan anak kau.”
“Dia tu tetap bukan anak kau!” “Dia tu tetap bukan anak kau!” Kata-kata itu berulang kali bermain dibenaknya
Tidak!!! Tidak!!! Aku anak ibu! Aku anak ibu! Aku bukan anak orang lain. Aku anak ibu! Najiah menjerit dalam hatinya. Najiah menbiarkan air matanya terus mengalir. Hanya itu sahaja yang dia mampu lakukan pada masa itu.
“Dia itu tetap bukan anak kau!” Kata-kata itu masih kedengaran di cuping telinganya.
Tidak!!! Najiah menutup kedua belah telinganya. Tiba-tiba…….

Pong! Pong! Pong!!!!!! Bunyi hon yang kuat itu telah mengejutkan Najiah. Dia kaget seketika. Tiba- tiba ada satu tangan menariknya ke tepi.

“Woi, mahu mati ke?” jerkah pemandu kereta itu.
“ Maaf, encik! Maaf.. Jiah tak perasan tadi” Najiah hanya mampu memandang pilu Doktor Isham yang sedang memohon maaf kepada pemandu kereta itu bagi pihaknya. Kereta itu terus berlalu meninggalkan Najiah dengan Doktor Isham.
“Jiah okey ke?” Najiah hanya mengangguk tanda jawapannya terhadap doktor yang berusia dalam lingkungan 40-an itu.
“Jom, kita duduk kat sana.” Ajak Doktor Isham sambil menunjuk ke arah sebuah bangku yang terdapat di situ. Najiah hanya mengikut sahaja.

Doktor Isham merenung tepat ke dalam anak mata Najiah. Dia sendiri tidak tahu apa yang berlaku sebenarnya. Bagaikan ada satu perasaan yang timbul antara dia dan Najiah. Sejak dari awal pertemuan mereka lagi, Doktor Isham mula merasa keanehan itu. Dia puas mencari jawapannya, tetapi gagal.

“Apa sebenarnya yang berlaku? Jiah ada masalah ke?” Air mata Najiah mula mengalir tatkala diajukan soalan itu. Kata-kata Mak Bedah tadi mula singgah dibenaknya kembali.
Hati Doktor Isham dilanda sayu apabila melihat tangisan Najiah. Kalau ikutkan hati mahu sahaja dia menyapu air mata itu. Tapi Doktor Isham terpaksa membatalkan niatnya.
“Kalau Jiah tak sudi untuk berkongsi kesedihan Jiah tu, tak apalah. Jiah dah jumpa ibu Jiah?” Najiah menggelengkan kepala.
“Kalau macam itu, pergi la jumpa ibu Jiah. Kasihan dia dari tadi lagi dia tunggu Najiah.
“Hari ini Jiah tak nak jumpa ibu Jiah!” terpancul kata-kata itu dari bibir Najiah.
Doktor Isham semakin kehairanan. Apa yang telah berlaku? Kenapa Najiah tidak mahu berjumpa ibunya, sedangkan dia tahu betapa taatnya anak itu kepada ibunya. Setiap hari Najiah mesti berjumpa dengannya untuk bertanya tentang keadaan ibunya. Tetapi hari ini tidak.
“Habis tu, Jiah nak ke mana sekarang ini?”
“Jiah nak balik. Mesti adik-adik Jiah dah balik dari sekolah ni.” Begitu lemah sekali jawapan Najiah sehingga hampir tidak didengari oleh Doktor Isham. Kemudian Najiah bangun dari bangku namun, sempat dihalang oleh Doktor Isham.
“Biar saya hantar Jiah balik!”

Sepanjang perjalanan, Najiah hanya mendiamkan diri. Sekali-sekala ada juga Doktor Isham menjeling kearah Najiah. Dia begitu hairan biasanya Najiah ini jenis yang banyak cakap tiba-tiba hari ini diam saja.

“Doktor…. apa yang Doktor akan lakukan jika tiba-tiba hari ini kita dapat tahu kita bukan seperti kita yang semalam?” pertanyaan Najiah itu memecah kesunyian antara mereka sebentar tadi. Doktor Isham mengerutkan dahinya tanda tidak memahami.
“Kita bukan seperti kita yang semalam? Maksud Jiah?”
“Macam mana kalau tiba-tiba Doktor tahu yang Doktor ini sebenarnya hanyalah seorang anak angkat sahaja kepada seseorang yang kita dah anggap seperti keluarga sendiri?”
Doktor Isham termangu. Dia merasakan dia sudah tahu apa punca yang membawa kesedihan kepada Najiah.
“Jiah pasti, yang Jiah hanyalah anak angkat?”
“Macam mana Doktor tahu yang Jiah ini anak angkat”
“Jiah, Jiah, saya makan garam lebih dulu dari Jiah. Dari percakapan Jiah pun, saya dah tahu. Jiah memang ada masalah.”
“Tapi siapa ibu bapa Jiah sebenarnya? Kenapa mereka buang Jiah? Hina sangat ke Jiah ni samapi mereka tak nakkan Jiah?”
“Tak baik Jiah cakap macam itu. Setiap perkara pasti ada sebabnya.”
“Habis tu, apa sebabnya?” “Kenapa Jiah yang jadi mangsanya?” “Kenapa tak orang lain?”
“Najiah…. jangan cakap macam itu tak baik.. Jiah seperti salahkan takdir pula”. Agak tinggi suara Doktor Isham, menyebabkan Najiah terdiam dan menundukkan kepalanya ke bawah.

Doktor Isham terus membelokkan keretanya dan masuk ke perkarangan rumah Najiah.

“ Kita dah sampai pun!” Ingatannya masih baik lagi walaupun hanya sekali berkunjung ke rumah Mak Joyah semasa Mak Joyah mula-mula masuk ke hospital dulu.
“ Jemputlah masuk, Doktor!”
Doktor Isham hanya mengangguk sebelum melangkah keluar dari keretanya.
“Assalamualaikum!” Najiah memberi salam apabila dilihatnya ada orang lain di dalam rumahnya dan sedang berbual dengan adiknya, Nazeri.
“Kakak, ada orang nak jumpa ibu.”
“Siapa?” Ringkas dan pendek soalan Najiah
“Entahlah, Angah sendiri pun tak kenal siapa dia itu. Agaknya bukan dari kampung ini.”
“Maaf ya, atas urusan apa mak cik nak jumpa dengan ibu saya?” Tanya Najiah kepada perempuan itu.
“Sebenarnya, mak cik……..”
“Ros? Awak Rosmah kan?” ayat mak cik tadi terhenti apabila mendengar namanya dipanggil. Dia berpaling ke arah suara itu. Dia terdiam. Tergamam apabila melihat sesusuk tubuh lelaki yang paling dia sayangi.
“Apa Ros buat di sini?”
“Menuntut sesuatu yang sememangnya hak Ros. Sesuatu yang dinafikan 17 tahun lalu.”
“Apa maksud Ros?”
“Anak. Anak yang Ros kandungkan selama 9 bulan dan yang Ros lahirkan 17 tahun lalu.”

Najiah terpana mendengar perbualan perempuan yang dipanggil Ros oleh Doktor Isham itu. “Tuntuk haknya?” “Jangan-jangan inilah……… tidak, tak mungkin. Ini semua mungkin salah faham saja.”

“Anak? Bila Ros mengandung dan anak itu…..” ayatnya terhenti apabila telefonnya bebunyi. Pantas dijawapnya panggilan itu.
“Apa? Baik, saya datang sekarang!” Doktor Isham mematikan talian dan berpaling kepada Najiah.
“Jiah, ibu Jiah…..” Doktor Isham tidak mampu menghabiskan kata-katanya.
“Kenapa dengan ibu Jiah?” apa dah berlaku dengan ibu Jiah, doktor.. cakaplah… apa dia?
“ Kita ke hospital sekarang juga. Bawa adik-adik Jiah sekali” “

Sampai di hospital, Doktor Isham pantas masuk ke dalam bilik Mak Joyah. Najiah dan adik-adiknya serta perempuan tadi hanya menunggu di luar. Seketika kemudian, Doktor Isham keluar.

“Jiah, pergi lah jumpa ibu Jiah. Sebelum terlambat.”

Najiah begitu tenang melangkah menghampiri ibunya. Keadaan ibunya benar-benar tenat. Namun, dia sempat mengukirkan senyuman ke arah Najiah.

“Jiah!” begitu lemah suara Mak Joyah. Tangannya dihulurkan kepada Najiah. Pantas Najiah menyambutnya.
“Jiah, mana adik-adik?’
“Ibu… kami di sini.” Jawab Nazeri dan Nazirah dengan serentak.
“Anak-anak ibu tahu kan, yang ibu sayang sangat kat kamu semua. Ibu…” suaranya tersekat. Najiah mula sebak.
“Ibu, jangan cakap banyak. Ibu kan sakit.”
“Kalau ibu tak cakap sekarang. Ibu takut tak sempat.”
“Ibu, jangan cakap macam tu. Jiah yakin, ibu mesti sembuh. Betulkan, doktor?” Najiah mula menangis, dia berpaling ke arah Doktor Isham. Namun, Doktor Isham hanya menundukkan kepala saja.
“Jiah!” panggil ibunya.
“Jiah anak yang baik. Sejuk perut ibu yang kandungkan Jiah. Tapi sayangnya, bukan ibu yang kandungkan jiah.”
“Apa maksud ibu?”
“17 tahun dulu, ada seorang perempuan muda serahkan Jiah kepada ibu. Dia minta ibu tolong jagakan Jiah sebab dia nak cari kerja di kota. Dia kata dia akan kembali untuk ambil Jiah balik. Tapi, sampai sekarang dia tak muncul-muncul lagi.”
‘Saya dah kembali, akak!” kata Rosmah sambil menghampiri Mak Joyah.
“Maafkan saya, kak. Maafkan saya!” esakan kecil kedengaran dari mulutnya. Perasaan bersalah mula menyelubungi dirinya.
“Akhirnya, kau datang juga Ros. Dah lama akak tunggu kau. Akak tak salahkan kau. Biar apa pun akak dah anggap Jiah macam anak akak sendiri.” Mak Joyah mencium tangan Najiah. Begitu berat rasa hatinya namun, dia tahu, masanya makin hampir.
“Jiah, ibu…ibu….” Mak Joyah mula merasakan kesakitan di dadanya.
“Ya Allah!” Mak Joyah menjerit sambil menahan kesakitan. Doktor Isham segera menghampirinya.
“Mengucap, kak!” Nafas Mak Joyah turun naik.
“Ibu! Jangan tinggalkan kami! Ibu! Ibu!!!’ Nazeri pantas memeluk tubuh Mak Joyah. Begitu juga dengan Nazirah.
“Ashaduallah…illah…..haillallah….” suara Mak Joyah tersekat-sekat
“Wa…ashaduanna muhammadi rasulullah.” Maka kembalilah seorang lagi hamba Allah kepada-Nya.
“Ibu!!!”
Najiah masih lagi di pusara ibunya walaupun, berkali-kali diajak oleh Rosmah untuk pulang.

“Jiah jangan risau, Mama akan jaga Jiah. Begitu juga dengan adik-adik Jiah. Kalau dulu ibu Jiah sanggup jaga Jiah untuk mama. Sekarang giliran mama pula jaga Jiah dan adik-adik Jiah.”

Najiah hanya membatukan diri mendengar kata-kata Rosmah. Siapa sangka dalam masa satu hari pelbagai kejadian yang berlaku. Malah, yang paling sukar untuk dipercayai, Najiah adalah anak luar nikah Rosmah dengan Doktor Isham.

Rupa-rupanya, Rosmah dan Doktor Isham pernah bersama. Ketika itu, mereka sama-sama muda dan hanyut dalam dunia mereka. Namun, Doktor Isham telah diijabkabulkan dengan orang lain pada hari Rosmah ingin memberitahu tentang kandungannya. Rosmah membawa diri selepas melahirkan Najiah kerana telah dihalau oleh keluarganya yang malu atas perbuatan Rosmah. Rosmah menyerahkan Najiah kepada seseorang untuk dijaga sebelum dia ke kota untuk mencari pekerjaan dan tidak pulang-pulang selepas itu.

“Jiah!” sentuhan lembut di bahunya mengejutkan Najiah. Dia berpaling ke arah Rosmah. Walau apapun, Rosmah adalah ibu kandungnya dan sebagai anak, dia wajib taat kepadanya. Itulah yang diajar oleh arwah ibunya dulu.
“Kita balik, nak!” Najiah hanya mengangguk sebelum bangun mengikuti Rosmah keluar dari kawasan perkuburan.

Dari jauh kelihatan Doktor Isham berdiri memandang Najiah dan Rosmah. Seribu penyesalan bersarang di jiwanya.

“Jangan risau, sayang. ayah tetap bersamamu……….” Bisik Doktor Isham perlahan.

Seminggu sudah berlalu. Majlis tahlil telah diadakan untuk arwah Mak Joyah. Rosmah telah menjemput semua orang kampung datang ke rumah Mak Joyah. Majlis itu berjalan dengan sempurnanya seperti apa yang dirancang.

Keesokan harinya Rosmah, Najiah, Nazeri dan Nazirah bersiap untuk berpindah ke kota. Mereka akan tinggal bersama dengan Rosmah.

No comments: